اصول صحیح آفتاب گرفتن

 

همه ی ما معمولا علاقه مندیم که رنگ پوست خود را تغییر دهیم و به همین دلیل است که عاشق آفتاب گرفتن هستیم.آفتاب سرتونین(کاهش دهنده ی طبیعی اضطراب) و ویتامین D  را افزایش می دهد.اما برای جلوگیری از خطر سرطان پوست باید مراقبت های لازم را در برابر تابش آفتاب به عمل آورید.

  1. از خوابیدن در آفتاب برای مدت طولانی بپرهیزید:

به شایعاتی که سالن های زیبایی در رابطه با برنزه شدن در آفتاب می گویند توجه نکنید.با خوابیدن و تابش مستقیم آفتاب میزان اشعه ی UVA  و UVB  چند برابر افزایش میابد. این اشعه ها تولید ویتامین D  را در بدن افزایش می دهند و می تواند میزان سرطان پوست را تا میزان 70% افزایش دهد.

  1. از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید:

تنها به کلمه ی SPF ( فیلتر محافظتی) اکتفا نکنید، به دنبال واژه یا لوگوی UVA  باشید.بیشتر از کرمهایی با فیلتر محافظتی 30 یا 50 استفاده کنید چراکه SPF 30 تا 97% و  SPF 50 تا 80% در مقابل اشعه ی خورشید از پوستتان محافظت خواهد کرد.اینکه استفاده از SPF  بیشتر، بهتر است باور کاملا غلطی است پس استفاده از آنها در استخرها و برای مدت طولانی کاملا بی نتیجه است ،درصد بالای ان باعث می شود که فکر کنید نیازی نیست که روزی دو بار آن را تمدید کنید. اگر پوست خیلی تیره ای دارید ضدآفتاب SPF 15  برایتان مناسب است.

 

  1. مراقبت زمان آفتاب گرفتن خود باشید:

پوست شما بعد از گذشت چند ساعت ، دیگر برنزه تر نمی شود، و این هنگامی است که دیگر قادر به تولید ملانین نیست. بنابراین اینکه کل روز را کنار استخر  آفتاب بگیرید کاملا بی فایده است. هر فرد بسته به نوع و رنگ پوست خود زمان توقف تولید ملانین را دارد. عموما 2 الی 3 ساعت یا کمترف در صورتب که پوستتان سفید باشد. پس از ان تنها پوستتان را در معرض خطر اشعه ی UV  قرار می دهید.

 

  1. به آرامی برنزه شوید:

کمی به خود استراحت دهید که از میزان خطرات  UV  و آفتاب سوختگیتان کاسته شود و برنزه شدن شما سالم تر و مدت زمان ماندگاری آن بیشتر شود.

 

  1. استفاده از کرم های مکمل برای تغییر رنگ:

دکتر مارکو لنس در ارتباط با سرطان پوست می گوید که کرم های مکمل بسیار خطرناک هستند. در صورتی که اگر برای برنزه شدن پوست، پوست تمیز خود را در آفتاب قرار دهید تولید ملانین بیشتر خواهد شد.این به این معنی نیست که باید کمتر زیر آفتاب بمانید بلکه به این معنی است که دفاع طبیعی تری در مقابل آفتاب خواهید داشت.

 

  1. غذای مناسب بخورید:

غذای های خاصی که برای افزایش لیکوپن (فیلتر طبیعی محافظت پوست) مناسب است بخورید.گوجه فرنگی و میوه های قرمز و سبزیجات حاوی آنتی اکسید هستند و میزان محافظت از پوستتان را تا 33% افزایش می دهد. دکتر سامانتا بوتینگ منخصص پوست  می گوید، من یکی از بزرگترین طرفداران آنتی اکسیدان ها هستم، مثل چای سبز.غذا های دریایی نیز خاصیت ضدالتهابی دارند. شکلات تلخ که از فلانوئیدها تشکیل شده اند، می تواند به محافظت در برابر آفتاب سوختگی جلوگیری کند.گفته می شود که خوردن کافئین می تواند از بروز سرطان پوست جلوگیری کند، همچنین خوردن یک لیوان اسپرسو در هنگام افتاب گرفتن بسیار مفید است.

Leave your comment