کریستین دیور

کریستین دیور در سال 1905 در شهر گرانویل ، شهر ساحلی کوچکی در فرانسه بدنیا آمد.

وی پسر فردی ثروتمند بود که کارخانه تولید کود داشت. خانواده ی دیور بسیا امیدوار بودند که او بتواند سیاستمداری بزرگ شود. هرچند دیور به هنرپیشگی علاقه ی فراوان داشتو در سال 1928 مدرسه را رها کرد و با پولی که از پدرش دریافت کرد گالری کوچکی را راه اندازی کرد. او در گالریش آثار هنری پابلو پیکاسو را می فروخت اما پس از ورشکستی پدر مجبور به بستن گالریش شد.

از سال 1930 تا حد.د سال 1940 دیور لا طراحی بنام رابرت پیگوت کار کرد، تا اینکه وارد ارتش شد. در سال 1942 ارتش را ترک کرد و به لوسین لیلانگ ، جایی که پیر بالمین به عنوان طرتحی تازه کار فعالیت داشت ، پیوست.

سرانجام دیور امپراطوری عظیم  مد خود را با کمک ثروتمند معروف مارسل بوساک در فرانسه و در خیابان مونتین برپا کرد.آنها با کمک همدیگر شرکتی با سرمایه 6 میلیون فرانک و 80 نیروی کار قوی تاسیس کردند. کریستین دیور در واقع پروژه ای افتخار آمیز برای موسیو بوساک بود.

دیورهمچنان واقع بینانه به تکامل ظاهری نگاه میکرد.بدون کفشهای بی نظیر ، دستکشها و کلاه های دیور حقیقت ظاهر زیبا، معنایی نداشت. او به کمک همکارش ژاک رووت توانست نام خود را در طبقه ی  زیور آلات مجلل ثبت کند. حرکتی که به شدت مورد انتقاد طراحان لباس فرانسوی قرار گرفت. این موضوع برای دیور سکوی پرتابی شد و سبب شد که برایش به دنبال طراحی در خانه مد و زیبایی فرانسه کارگاه هنری نیز موقعیت هایی پیش آمد.

دیور در سال 1950 طراحی های موفقیت آمیزی داشت و به موضوع مورد نظرش یعنی ظاهر نو نزدیک شد.در دهمین سالگرد آتلیه دیور موفق به فروش بیش از 100000 لباس شد،  سپس او در چهارم مارس همان سال روی جلد مجله ی تایمز ظاهر شد.

در 23 اکتبر 1957 کریستین دیور دچار سومین حمله ی قلبی شد و در ایتالیا در حالی که در تعطیلات به سر می برد فوت کرد.

در تلاش برای تاسیس اولین موسسه دیور با عنوان جاده ، دستیار اول وی ایو سن لوران در 21 سالگی مدیریت مجموعه هنری دیور را بر عهده گرفت. اولی طراحی های این مرد جوان ، نجاتی بخش فروپاشی کالاهای لوکس بود.ایو سن لوران  با اولین موفقیتش اعتماد بنفس فراوانی یافت اما تصدی او به عنوان مدیریت کمپانی دیو تنها برای چهار فصل طول کشید.

Leave your comment