شامپو چه میزانش مناسبه!

معمولا استفاده از شامپو، نرم کننده و حالت دهنده ها را در سن کم و بسیار عادی و بدون هیچ آموزشی، آغاز میکنیم، این مسئله یکی از دلایل اصلی اشتباه در مصرف است و چون از اشتباه خود آگاهی نداریم، برای اصالح و تغییر آن، اقدام نمی کنیم.

حال فکر کنید، سالیان سال موهای بلند داشته اید و احتمالا روشهای صحیح شستش و و یا نگه داری آن را آموخته اید، یکباره تصمیم به کوتاه کردن موهایتان گرفته و آنها را اصالح میکنید، مطمئنا روشهای قبلی که مختص موهای بلند بوده است، دیگر کارآیی لازم را ندارد. ولی نکته اینجاست: که چند درصد ما اقدام به یادگیری و پرسش در این باب کردهایم و یا اصلا پس از پرسش آن را به کار میگیریم؟ اولین مرحله در سلامت موی سر، حفظ پاکیزگی آن است، انتخاب شامپوی مناسب و استفاده از مقادیر صحیح آن در این امر نقش اساسی دارد. اکثر شامپوهای عمومی موجود در بازار برای موهای نرمال و خشک، یا نرمال و چرب طراحی شده اند و ما باید بدانیم که چگونه شامپوی خود را انتخاب کنیم. موهایتان خشک، چرب یا طبیعی است؟

بهترینوآسانترینراه برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپو مناسب، بکار گیری تست اسپری است. در این روش از یک بطری آب اسپری دار که معمولا در هر آرایشگاهی در دسترس است استفاده می کنیم.

روش انجام تست: در زمانیکه موهایتان کاملا خشک است، آب را روی موهایتان اسپری کنید. اگر آب بر روی تار موهایتان به سرعت جذب شد، شما باید از یک شامپوی نرمال تا خشک استفاده کنید، زیرا موهای شما به رطوبت نیاز دارد. اگر آب بر روی سطح تار موهایتان سر خورد، شما باید از یک شامپوی موهای نرمال تا چرب استفاده کنید. این تست در واقع نشان دهنده خلل و فرج موجود بر روی سطح موی هر فرد است، در جذب سریع آب، خلل و فرج زیاد مو که ناشی از خشکی آن است، موجب بروز چنین واکنشی شده است در حالیکه در سر خوردن قطره آب، چربی موجود بر روی سطح مو موجب سر خوردن آب میشود. موی نرمال: موینرمالازابتدایصبحتاپایانروزحالتخودرا حفظ می کند. شامپوی موهای نرمال شامپویی ملایم است، بیش از حد، چربی طبیعی لازم برای موی و پوست کف سر را بر نمی دارد. چنین شامپویی دارای اسیدیته یا PH هماهنگ و سازگار با پوست سر است و موجب خشکی مو و پوست کف سر نمیشود. معمولا موهای نرمال و طبیعی به دو بار در هفته شستشوی نیاز دارند.

موهای چرب: دلیل اصلی وجود موهای چرب عملکرد غیر طبیعی غدد سباسه (غدد چربی موجود در کف سر) است. موهای چرب نسبت به موهای نرمال به شستشوی بیشتری نیاز دارند. بهترین راه برای رهایی از چربی بیش از حد موهایتان انتخاب شامپوهایی است که دارای مواد گیاهی تنظیم کننده ترشح چربی باشند. از این دست مواد میتوان به گزنه و تی تری اویل و نعناع فلفلی و ترکیبات منتول دار دیگر اشاره کرد. چنین شامپوهایی با ملایمت چربی موی سر را به حالت تعادل باز می گردانند.

موهای خشک:اگرپوستسرتانتمایلبهخشکیوسفتیدارد، احس اس خارش می کنید و این خارش بخصوص پس از شامپو و خشک کردن مو تشدید میشود، پوست کف سرتان خشک است. خشکی پوست کف سر معمولا به سبب کمبود و یا نبود چربی طبیعی ایجاد میشود، پس بهترین کار برای شما، استفاده از یک شامپوی حاوی مواد مرطوب کننده است چنین شامپوهایی، به مو و پوست سرتان، رطوبت میبخشد. اگر موی خشک دارید لازم است پس از شامپو، از یک حالت دهنده که بر روی سرتان باقی بماند و نیازی به شستشو نیز نداشته باشد همانند سرمهای کاندیشنر استفاده کنید.

چگونه موهایمان را شامپو کنیم؟

اولین گام برای شستشوی صحیح، قرار گیری درست زیر دوش آب است، به نحوی که، آب مستقیما بر روی سرتان بریزد، حال باید انگشتانتان را وارد حجم مو کنید تا آب در میان موهایتان و نفوذ آن به کف سرتان مطمئن شوید، اگر موهایتان مقاوم به آب، آلوده به چربی، ژل و دیگر عوامل حالت دهنده موی سر باشد، ممکن است کف سر، آب را جذب نکرده و فقط ظاهری مرطوب پیدا کند.  آبی را که استفاده میکنید بهتر است کمی گرم باشد، زیرا آب گرم سبب باز شدن موقتی لایه های کوتیکول مو میشود و مواد اولیه و فعال موجود در شامپو، بهتر جذب میشوند، در این حالت، سعی در خارج کردن آب از میان موهایتان نکنید. حال باید بدانیم موهایمان به چه مقدار شامپو نیاز دارد؟ اگر موهایی با قد متوسط( از چانه تا شانه) دارید باید بدانید که موهایتان به دایرهای به قطره 2.5. سانتیمتر شامپو نیاز دارد. اگر موهایتان کوتاهتر از این مقدار است یعنی به چانه هایتان هم نمیرسد شما به دایرهای به قطر1.5 سانتیمتر شامپو نیاز دارید و اگر موهای شما بلندتر است و از شانه هایتان نیز فراتر رفته است شما به دایره ای به قطر 5 سانتیمتر شامپو نیاز دارید.

شامپو را بر روی کف دست خود بریزید، کف دو دست را به هم مالش دهید تا شامپو در کف دستها بخوبی پخش شود، سپس آن را بر روی کف سر بمالید تا کف تشکیل شود، در همین حال انگشتان دستهای خود را در بین موهایتان حرکت دهید تا ضمن ماساژ، کف شامپو در همه نقاط بخوبی منتشر شود، بهتر است این عمل را 2-4 دقیقه ادامه دهید. توجهی خاص به فرق سر و اطراف آن داشته باشید تا نقطه ای از نظر دور نمانده و همه جا به شامپو آغشته شود.

حال اقدام به شستش و کنید، این عمل را تا زمانیکه آب حاصله فاقد کف شود و شفاف باشد، ادامه دهید، عمل شستشو بهتر است طولانی باشد و حداقل 2 دقیقه و با ریزش مداوم آب بر روی سر انجام شود.در صورت نیاز می توانید این عمل را مجدد تکرار کنید، در بار دوم شستشو، معمولا به دلیل پاک شدن آلودگی و چربی، کف حاصل از شستشو، قوی تر و حجیم تر میشود.  پس از حداقل 2 بار استفاده از هر شامپویی باید بتوانید تشخیص دهید که برای پاکیزگی موهایتان، نیاز به دو بار شستشو دارید یا یکبار نیز کفایت میکند. بطور کلی اگر در بار اول شستشو احساس کردید کف حاصله، حجم و ارتفاع مناسبی دارد و کف سرتان را تمیز کرده است، نیازی به شستشوی مجدد ندارید . در زمان شستشو باید از پاکشدن شامپو از سرتان مطمئن شوید، انگشتان خود را وارد موهایتان کنید و ماس اژ دهید تا اگر شامپویی باقی مانده، بخوبی شسته و برداشته شود.

Leave your comment